Меню
Профил
Език

Категории

Звездни аромати

През 50-те години на миналия век не е прието парфюми да се кръщават с имена на известни личности от кино и шоубизнеса. Тогава ароматите носят имената на дизайнери на висшата мода. Същата тенденция продължава и в наши дни. В списъка на най-продаваните аромати са именно тези, които представляват парфюмерийните подразделения на водещите модни къщи – CHANEL, DIOR, GIVENCHY и др.

През 80-те и 90-те години на парфюмерийния пазар няма такава жестока конкуренция както днес, когато върху нас, потребителите, всяка година се “изсипват” стотици нови парфюми от различен клас и качество – от евтини до суперскъпи. Естествено, производителите търсят всевъзможни пътища да привлекат клиенти и да извлекат от продукта си печалба. А един от начините е производството на аромати, носещи имена на известни личности от киното (Елизабет Тейлър, Ален Делон, Антонио Бандерас), музиката (Лучано Павароти, Селин Дион, Бритни Спиърс, Кристина Агилера) или спорта (Майкъл Джордан, Габриела Сабатини, Дейвид Бекъм). Но ако се замислим, от общия брой аромати тези с имената на звезди не заемат кой знае какъв процент. Повечето от тях се разпространяват в родината на съответната личност, пък ако парфюмът получи желаната известност, той се популяризира и извън границите й. В различните страни съществуват културни различия. Например, успехът на аромата Cindy Crawford варира именно в зависимост от това. Той е най-популярен там, където се е утвърдила традицията да се търсят не чак толкова елитни марки – в Германия, Холандия, Чехия, Белгия, Полша, Швейцария. Ако потребителите ценят скъпите стоки, интересът им към парфюмерията от средната ценова група намалява. Пример за това са Япония и другите азиатски страни.
Същото може да се каже и за ароматите Naomi Campbell – твърдят специалистите. Например, когато испанската компания PUIG, която в родината си контролира 75% от парфюмерийния и козметичния пазар, решава да създаде собствена парфюмерия и определя, че тя трябва да се асоциира с герой любовник, тя се обръща към Антонио Бандерас. В резултат, в края на 90-те се появява мъжкият аромат Diavolo by Antonio Banderas, а през 2001 – женският Donna. Антонио с удоволствие приема участие в проекта, разбира се, без да се намесва в създаването на продукта, а само в рекламната му кампания. Днес парфюмите Antonio Banderas се продават в много страни, включително и в САЩ, и част от потребителите ги приемат за елитна продукция, въпреки че по стандарт са в средния клас. Да се твърди, че самите звезди имат непосредствено участие в създаването на собствения им парфюм или че те са инициатори за пускането му на пазара, е наивно. Въпреки това модата сред известните да притежават собствена марка – обувки, дрехи, парфюмерия или каквото и да е друго, продължава да е актуална. Подписвайки договор с бизнесмена, на когото принадлежи идеята, известното лице получава определена сума и ангажиментите му към по-нататъшното развитие на аромата, опаковката, рекламния имидж спират.

Парфюмите с имена на звезди най-често са в средния клас. Това е свързано с големите разходи, които са задължителни при луксозните изпълнения. А съгласете се, трудно е да се предвиди доколко новият аромат, макар и носещ известно име, ще се наложи на пазара. Например, парфюмите Gabriella Sabatini в Европа са причислени към средния клас, а в Аржентина, родината на спортистката – към високия. Още една причина повечето “звездни” аромати да са в средната ценова група е аудиторията. Подобни аромати се лансират специално за хора, които искат да подражават на известните, а това най-често са младежите. Да се срещнат имена на личности в селективната козметика също е възможно, макар и по-рядко. В сегментите на скъпите парфюми известните дават името си не на един продукт, а на цял бранд, най-яркият пример за което е Елизабет Тейлър. Първият аромат, кръстен на американската актриса, се появява в края на 80-те с традиционното за парфюмерийния пазар име Passion (“Страст”). Наименованието предизвиква скандал, тъй като малко след като е регистриран, става известно, че друга, по-малка фирма вече притежава продукт със същото име. Неприятностите не повлияват на последвалия успех на марката и малко след появата на първия й аромат, ценителите се радват на Passion for men, White Diamonds и Black Pearls. Между другото, White Diamonds дълги години е на върха на американския пазар. А през 2003, за първи път след 1996, излезе нов продукт на Елизабет Тейлър – Forever Elizabeth.
Със скандал стартира и първият аромат на Дженифър Лопес – Glow by J.Lo, предназначен за млади момичета. Недоразуменията отново бяха свързани с името на парфюма. Може би приемствеността от не толкова успешния старт ще даде своя принос и JENNIFER LOPEZ също ще стане бранд с широк асортимент.

Kолко дълго ”живеят” ароматите с имена на звезди и от какво зависи успехът им? Според специалистите всичко е правопропорционално на нивото на рекламираната личност. Такава парфюмерия се появява и изчезва по начина, по който изгряват и залязват самите звезди. Например, първият аромат на Наоми Kембъл, носещ името й, е пуснат на пазара през 1999-а и получава световно признание. Година след това излиза не по-малко успешният Naomagic, а още след година се появява Exult. В наши дни Naomi Campbell твърдо се е установила на пазара като парфюмерийна марка. “Докато личността е известна и интересна, продуктът с името й се търси, но със загубата на интереса към нея стоката също изчезва” – твърдят корифеи в областта. Мъничко история “Именната” парфюмерия винаги е била на почит, но на моменти – достъпна само за избрани. Например, парфюмеристите от GUERLAIN навремето създават аромати специално за Оноре дьо Балзак и Сара Бернар.

Днес компанията CLIVE CRISTIAN също предлага възможността за единствен по рода си аромат. Наистина, цената му ще е около няколко хиляди долара, но пък всяко удоволствие се заплаща. Много от звездите се възползват от тази услуга, за да са сигурни, че парфюмът, който ползват, не се разпространява в мрежата. Роден пример свое ухание имат Лили Иванова, Стефка Kостадинова, Мария Петрова, Слави Трифонов и Пламен Хранков. Ароматът на примата на българската естрада е разработен във Франция от фирмата “ре”. С типичната си взискателност Лили няколко пъти връща пробите в Париж за допълнителни промени. За да ухае на свежест и чистота, в Golden Li е добавен аромат на здравец. Две златни български момичета също извадиха на пазара свои аромати – Стефка Kостадинова и Мария Петрова. Фирмата “СИР-ПОП”, която подготви оригиналните парфюми, носещи имената на звездите, доказа за пореден път, че българските парфюмеристи са от висока класа. Рецептите и дизайнът на опаковките са родни, но самите аромати са произведени във Франция по поръчка на REFAN Paris. Kогато Слави и екипът му замислят създаването на парфюм, прибягват до услугите на фирма “Фикосота”. Що се отнася до самия аромат, той е направен във френския клон на швейцарската компания “Живодан Рур” , която държи близо 60% от парфюмерийния пазар в света. Дизайнът на “Слави” обаче си остава запазена марка на българската фирма “Маг”.

Привличат ли парфюмите с имена на известни личности? Определено отговорът е ДА!